الاثنين، 30 مارس 2009

رب ارجعون


قمت من النوم فجأة في عيني نور غريب وقوي جداأستغربت النور ده كله جي منين واندهشت لما لقيت الساعه بتشاور على 3 صباحاوأن مصباح الأوده مطفي طيب النور ده كله جي منين وانفزعت لما لقيت نص ايدي جو الحيطه شديتها بسرعه خرجتوانا ببصلها بكل اندهاشرجعتها تانى لقيتها دخلت جوه الحيطه استغربت ايه اللى بيحصلي دهوسمعت صوت ضحك بصيت نحيته لقيت اخويا نايم جمبيولقيته بيحلم بيحلم انه راكب عربيه اخر موديلوانه رايح حفلة كبيره قويلناس اغنيه قويوانه لابس اغلى واشيك لبسعشان يكون احلى واحد في الحفلة وكان بيضحك وفرحان ابتسمت بعدين اتفزعت من اللى بيحصلوقمت من على السريروجريت على اودة امي وابيقعدت اصحىفى امي واطبطب عليهاوانديها بس هى مش بتستجيب قعدت انديها كتير واطبطب كتيرولقيتها فجأه قامتكانت مخضوضه قويوبتبص يمين وشمال قولتلها يا ماما انت مش شيفانىلقيتها مش بتردولا بتبصليقعدت انادىماما......ماماكانت حاطة ايدها على قلبهاوبتقول بسم الله الرحمن الرحيم ولقيتها بطبطب على بابا وبتصحي هوقام قالت له قوم نطمن على الاولادده وقته قالتله معلش قلبي مش مطمنفي حاجه غريب هوانا واقف مستغربقعدت اقولها يا ماماانا اهو يا ماماانت مش شيفانىياماما قامت ومشيتحاولت امسك هدومها لكن الهدوم مش بتتمسكجريت وقفت قدمها عدت من جواياملقتش غير انى امشي وراهاوبابا كان وريامحاولتش ابصلهعشان ما يتجاهلنيش بردهدخلت امى الاوده وفتحت النورمكنش عندى فرق لأن الدنيا كانت منورة اصلاانفزعت لما لقيتنى نايم على السريروقعدت ابص لجسمى وايدى وانا مستغربانا ازاي بقيت اتنينانا مين ومين اللى نايم على السرير ده ان مكنش اناوقطع استغرابيجملة بابا استريحتى يا ستى اهم نايمين اهولكن هي قالتله معلش انا عاوزه أطمن على محمدولقيتهى بتقرب مني قصدى من الشخص اللى نايم مكانىوبتطبطب عليه كانت بتقوله يامحمد لكن هو مش بيرد وكانتبتطبطة بشويش وبدأت تهزه جامدجريت عليها وقلتلها يا ماما انا اهورودي عليالكن صوتها كان بيزيد خوف وكان بيعلىكانت بتنادي محمد.....محمدوفجأة صرخت ولقيت الصرخة بتوجعنى قويكانها بتضربنىبكيت وقلتلها ما تصرخيشوهى بتقول محمدوبابا جري علي وحط ايده على وشى وصرخ وبكىوحسيت بالوجع تانىمحمد مش بيرد والبكاء بيزيد وانا مش عارف اعمل ايهصحي اخويا على الصوت وهو بيسال في ايهماما صرخت اخوك مات يا احمد مات وانا بقولها ببكائي لأواللهياماما انا هو شوفيني شوفينى انت مش سمعانيلكن ما فيش املبصيت للسما وقلت يارب ايه اللى بيحصل دهلكن ما لقتش سقفوشفت ناس ولما شوفتهم مشيوا وحسيت بطعنه غريبهوحجات بتقطعنى بصيت لأحمد لقيته بيصرخقلتله اسكت انت بتعذبنيلكنه كان بيزيد فى الصراخوماما بتبكي فى حضن باباوالنحيب بيزيد وقفت قدمهم عاجزومزهول رفعت راسي تانى وقلت ياربايه اللى بيحصل يارب فى ايه وسمعت صوت من كل حتهكان جي من بعيد ركزت معاه لقيته بيعلا وبيزيد كأنه قرآنأيوا قرآن والصوت بدأ يقوى يقوى قوي هزنى من شدته كانبيقوللَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَفَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌزهول الصوتلقيت ايدين بتطبق عليا اتنين شكلهم مش من البشر بيقوليلى تعالىم انتم مين وعاوزين منى ايه شدونىصرخت سيبونىما تخدونيش من اهلى اهلى فكرنى مت قالولى ما انت مت فعلا قلتلهم ازاي ما انا شايف اهو وبتكلم وحاسس بكل حاجه ابتسمواوقالواعجيب امركم يا بشر كلكم فاكرين ان الموت نهايه الحياةوما تعرفوش ان حياتكم موت وحلم طويل هتصحو منه على اليوم دهعلى العالم ده سألتهم انا فين وانتو واخدنى على فين قالولياحنا حراسك لحد القبر اتفزعت قبر ايه انتوا هتدخلونى القبرردو كل انسان لازم يدخل القبربس انا عمرى ما دخلت القبر ده مكتوب على كل البشرطول عمرى كنت بكره الكلمه ديمبحبش اسمعها بستعيذ بالله منها بحاول انسهامكنتش بقدر اتخيل نفسي فى المكان الصعب دهسألتهم بخوفي هتسيبونى قالولي مع عملك طيب وعملى دهكويس سكتمولقيت واحد بيصرخ وبيبكي وواحد تانى سعيد قويوكل واحد فيهم واقف معاه اتنين بردة زى اللى معايا سألتهم دهبيبكى ليهقالوا ده عارف مصيرهطول عمرة كان من اهل الضلال قلت يعنى رايح النارواللي بيضحك ده رايح الجنه طيب انا رايح على فين قولوليردو عليا هما كانو عارفين هما ايه فى الدنيا ودلوقتىعارفين هما فين فى الاخره وانت عشت طول عمرك تايه مترددشويه تمشي صح وشويه تمشي غلطشويه تتوب وترجع تعصي تاني ما كنتش واضحهتفضل بردة انهاردة تايه مش عارف حاجه اتفزعت وقلتايه يعنى ايه انا رايح النارقالولى رحمة ربنا واسعه ولسة الرحلة طويلةبصيت وريا لقيت عمي وابويا واخويا ماشين وراهم امي واهليبيبكواشايلين صندوق جريت عليهم ناديت محدش بيردناديت على امى قلتلها يا امى ما تبكيش ادعيلى ناديت علىبابا قلته يا باباخلى بالك من امى واخويا ناديت على احمدقلتله يا احمد خلى بالك من نفسك سيبك من الدنيا ومتاعها ديرخيصة قوي>صدقنى مش هتنفعك ناديتهم كلهم بس كانو مشغولين بالبكاءومحدش سامعنىمكنتش بتمنى حاجه فى اللحظة ديالا انهم يسمعونى وشدنى الملكين ونزلونى القبرونيمونى فوق الجسد عشان اشوف ابويا وهو بيرمى التراب عليابنفسهعلشان اشوفهم وهما بيودعونى وخوفى عليهم انهم مش حاسينباللى انا حاسهوحسدى ليهم انهم لسة فى الدنيا بس للأسفكنت ببكى وهما بيبكوا كنت خايف عليهم من الدنيا قوىواتمنى لو اصرخ ولو يسمعونىوخرجم كلهم وقفلوا الباب والنور تحول سوادلا اله الله محمد رسول اللهالناس نيام اذا ماتو انتبهوا
ممكن أسأل كل واحد سؤال لو كنت مكان هذا الشخص ورجعت الى الدنيا ثانياً ماذا تفعل(القصة منقولة)

هناك 7 تعليقات:

  1. القصه مؤثرة جدا الغريبه اننا كلنا عارفين ان النهايه بالموت ولكننا مصرين على المعاصى ودائما ننسى هذه اللحظه
    ربنا يحسن خاتمتنا اللهم امين

    ردحذف
  2. مش عارفة
    بس متهيألى انى ماحبش ارجع للدنيا تانى لانى هبقى ماصدقت انى خرجت منها
    اللهم ارزقنا حسن الخاتمة

    ردحذف
  3. السلام عليكم

    قصه صعبه بجد

    انا بقى شوفت فيديو فيه الموقف ده

    وكان بجد رهيب صعب موت

    انا لو مكانه وكانت فى فرصه ارجع للدنيا تانى طبعا اكيد هغير حاجات كتير فى حياتى غلط

    من الاولى انى اغيرها الوقتى

    لانى لو مت مش هعرف خلاص ارجع تانى

    ردحذف
  4. السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    بوست جميل وحزين ومؤثر
    لو انا مكانة
    هيبقى نفسى مرجعش الدنيا تانى علشان ماما وحشتنى ونفسى اشوفها
    ولانها شهيدة احسبها كذلك فهى هتشفعلى عند ربنا فادخل الجنة برحمة ربنا علينا احنا الاتنين
    اما لو كنت عاوزة ارجع الدنيا تانى فدا علشان احسن من اعمالى وايضا من اجل حبيبتى ابنتى سلمى وزوجى الحبيب
    يعنى انا بين حنتين حضن امى وحضن ابنتى وزوجى
    اللهم اجعل خير اعمالنا خواتيمها
    ولا تاخذنى الا وانت راضى عنى
    دمت بالف خير

    ردحذف
  5. هقول ربى اقم الساعه ربى اقم الساعه

    انى ظننت انى ملاقى حسابيا

    وظنى فى الله خيراً

    جزاكى الله خيرا
    وحسن خاتمتك

    وجعله فى ميزان حسناتك


    تحياتى

    ردحذف
  6. اكيد
    بجد القصة دى تعبتنى اوى اوى
    وبجد انا حلمت فعلا حلم زى ده
    حلمت انى لابسة ابيض وعاملة زى الشبح
    وماشية فى الشارع وراحة لبيتنا ومحدش شايفنى
    وادخل على جدتى الاقيها قاعدة وبسلم عليها محدش سامعنى ولا شايفنى
    واطلع لبابا وماما واحضنهم ومحدش واخد بالة منى
    وقلت كلمة واحدة لاهلى
    قلت لهم فيما معناه لانى مش فاكرة ومش عاوزة اخرف فى الحلم
    قلت:
    القبر ده حاجة صعبة اوى
    تحياتى

    ردحذف
  7. I was just inside the grave 5 days ago to burry my beloved grandma. It is a life changing experience specially when you see the rest of your relatives who have died earlier and are buried beside her.
    It is a weird feeling that I cant describe and cant forget.

    ردحذف

اللى شرفونى بتعليقاتهم